Martin Blokvoort - Liefveld Coffee

Eens een ondernemer altijd een ondernemer. Dat geldt zeker voor Martin Blokvoort. Op z’n 25ste was hij al eigenaar van installatiebedrijf Disselhorst in Heeten en vier jaar later volgde de oprichting van de duurzame tak Disselhorst Green Energy. Het zorgde voor een mooie groeispurt – met op de top zo’n 15 medewerkers – waarmee hij zich in de kijker speelde van de VDK Groep, één van de grote jongens in de branche. Na een jaartje meedraaien in de nieuwe constructie kriebelde het toch weer. Wat volgde, was de verrassende overstap van de koele installatiewereld naar de warme (hete) koffie!

Soms komt het gewoon op je pad. “Ik kwam Paul Liefveld tegen van toen nog Liefveld Company Support en hij vertelde dat zijn bedrijf te koop stond. Daar werd ik gelijk enthousiast van. Mijn vriendin Annelie keek wel even vreemd op, want ze had me nog nooit over koffie horen praten, ha ha. Het was een mooie kans om me meer op de zakelijke markt te richten. Bedrijven blij maken met goede koffie, service en dienstverlening. En ik zag dat er meer in het vat zat.”

Zijn grote technische kennis en ervaring was natuurlijk een pré, maar verder voelde hij zich de grote onbekende in de koffiewereld. “Daarom wilde ik in korte tijd zoveel mogelijk kennis vergaren. Ook om te kunnen laten zien dat Liefveld de expert is. Zo heb ik de opleiding ‘sensory specialist’ gedaan. Dat is een compleet traject voor mensen die hun koffieproef- en smaakniveau willen verbeteren. Aan het eind van het programma heb je meer kennis van koffie, het smaakpalet verder ontwikkeld en het SCA sensory foundation certificaat in bezit. Ik deed de opleiding ook met het oog op het MKB. Er wordt bijvoorbeeld wel eens geroepen dat de koffie te sterk is, maar dat is zo’n containerbegrip. Het helpt dan als je de smaakprofielen, bijvoorbeeld cacao, noten en rood of donker fruit, kunt benoemen. Daarmee word je dus meer expert voor de klant.”

Oneerlijk systeem

Training of niet, Blokvoort had ook al snel in de smiezen hoe de traditionele koffiemarkt functioneert. Dat er door (tussen)handelaren goed wordt verdiend en dat de koffieboer aan het begin van de keten nauwelijks kan rondkomen. “Ik heb voor mezelf bepaald dat ik niet wil meewerken aan de instandhouding van dit oneerlijke systeem. En tegelijk kwam de gedachte op dat het mooi zou zijn om een eigen lijn in te kopen. Maar…hoe kom je als klein bedrijf uit Raalte in godsnaam bij een koffieboer uit pak ‘m beet Brazilië, Colombia of Ethiopië in beeld?”

“Ik heb voor mezelf bepaald dat ik niet wil meewerken aan de instandhouding van dit oneerlijke systeem.”

Toeval bestaat niet, dus het lot bracht hem in contact met een Nederlandse dame, afkomstig uit de Achterhoek, die samen met haar Ethiopische echtgenoot de koffieplantage van zijn opa had overgenomen. “Ik zag meteen dat het goede ondernemers zijn en dat ze hart hebben voor de lokale gemeenschap. En zij zagen in Liefveld een bedrijf met potentie zonder dat de koffieboeren worden uitgebuit.”

Die spontane ontmoeting leidde afgelopen januari tot de lancering van een eigen lijn: 1000 & 1 Koffie. “Dat staat voor 1000 en 1 kansen. Van elke 1000 kilo die we verkopen, investeren we een deel in één jonge ondernemer om hem/haar een nieuwe toekomst te bieden.”

Het bepalen van de koffiesmaak was geen eenvoudige klus. “We hebben veel smaaktesten gedaan om een toegankelijke smaak te krijgen voor de MKB-markt. Ethiopische koffie staat namelijk bekend om de fruitige, iets zoetige smaak, terwijl het MKB over het algemeen de traditionele koffiesmaak wil die soms zo donker gebrand is om de slechte kwaliteit te verbloemen. Uiteindelijk hebben we samen met de brander wel een mooi smaakprofiel kunnen samenstellen.”

En natuurlijk moest ook ter plekke worden gekeken hoe de teelt in zijn werk gaat. Een hele onderneming, want het kostte alleen al twee dagen om van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba naar de koffieplantages te komen. “Ja, ik kan niet anders zeggen dan dat het een cultuurschok was”, beaamt de eigenaar van Liefveld Coffee. “Maar ook mooi om te zien hoe ze jonge medewerkers opleiden om de plantage te beheren, gewassen te onderhouden en de koffiebonen te plukken. En er is een prachtige samenwerking met andere koffieboeren en ondernemers die gereedschap maken. Alles met als doel om de regio sterker en beter te maken.”

Je bent dus eigenlijk nog niet zo heel lang bezig en je gooit nu al de bestaande structuur van handel, tussenhandel overhoop…

“Het is tweeledig. Ik vind het niet erg om iets minder te verdienen als we daar hele bevolkingsgroepen kunnen steunen. Aan de andere kant lopen koffiegebieden onder de 1300 meter zoals ook deze in Ethiopië door de klimaatverandering meer risico op een mislukte oogst. Onderzoekers verwachten dat er minder koffie wordt geproduceerd terwijl de vraag toeneemt. Dan is het voor mij een hele logische stap om deel uit te maken van een keten die samenwerkt zodat we als koffieleverancier op de langere termijn verzekerd bent van leveringen.”

Impact in Raalte

De samenwerking met het Afrikaanse land bevalt. Mede omdat de partners op gelijk niveau opereren. Dus, het ligt voor de hand dat de banden nog meer worden aangehaald en er allerlei mooie nieuwe initiatieven ontstaan. Voor de koffieboeren en voor de leefgemeenschap aldaar. Blokvoort kijkt dan graag met een schuin oog naar de bloementeelt waarbij (uiteraard) ook Nederlanders zijn betrokken. “Je ziet dat een heel dorp actief is in de bloemen die via de veiling in Aalsmeer worden verhandeld. En zo’n bloemenkweker investeert dan weer in een schooltje en een klein ziekenhuis. Het zou mooi zijn als we ooit ook zo’n impact kunnen maken.”

Impact daar, maar als het aan hem ligt ook impact in Raalte. “Uiteindelijk zou ik graag willen dat we in Raalte onze eigen productie- en inpakafdeling hebben waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt deel kunnen uitmaken van onze koffiegemeenschap.”

Dat moment komt trouwens steeds dichterbij, want Liefveld Coffee heeft recentelijk de handtekening gezet onder een nieuwbouwpand met twee grote hallen in Raalte. Een volgende stap in het proces om het bedrijf nog meer bekendheid en uitstraling te geven.

Jongeren hebben bij het kiezen van een baan ook steeds meer oog voor de maatschappelijke kant. Daar zie jij dus wel kansen?

“Ja! Ik weet zeker dat we een aantrekkelijke werkgever zijn. We worden zelf ook steeds enthousiaster over de 1000 & 1 Koffie. Het zou mooi zijn als we daarin groot kunnen worden en indirect ook Raalte op de kaart zetten. Dat we overal bekend worden met duurzame koffie uit Raalte. En dan vertellen we niet alleen het verhaal over de oorsprong, maar worden ook de kosten inzichtelijk. Dat mensen weten waarom ze iets meer betalen en welk bedrag bij de koffieboer terecht komt. We zien het als onze taak om die boodschap wereldkundig te maken.”

Mooi verhaal? Deel het dan!

HEB JIJ OOK EEN VERHAAL DAT VERTELD MOET WORDEN?

Meer verhalen die je misschien leuk vindt...

Bouwbedrijf Gebr Meijer

“We willen bijdragen aan een schone, leefbare omgeving”

Verduurzamen is topprioriteit bij Gebroeders Meijer

Lees meer »