Stagebegeleider Loret Olijhoek streeft naar meer verbinding tussen praktijkonderwijs en bedrijfsleven

Loret Olijhoek met Naomi
Loret Olijhoek van Carmel College Salland met Naomi

Wie de moeite neemt om de ledenlijst van Kring Raalter Werkgevers aan een nadere inspectie te onderwerpen, komt ongetwijfeld een aantal bijzondere namen tegen. Carmel College Salland is zo’n relatief vreemde eend in de bijt. Maar is het zo gek dat een onderwijsinstelling lid is van een ondernemersvereniging? “De bijeenkomsten van de Kring Raalter Werkgevers zijn voor ons een ideale manier om rechtstreeks contact te leggen met het lokale bedrijfsleven”, weet Loret Olijhoek uit ervaring.

Dat klinkt eigenlijk best logisch. En de stagebegeleider praktijkonderwijs weet ook dat het nodig is om te netwerken. “Wie ons kent, is positief, maar nog niet iedereen kent ons…” Het is dus belangrijk om gesprekken aan te knopen. Vanuit het onderwijs naar het bedrijfsleven, maar zeker ook andersom, want het personeelstekort is hier en daar schrikbarend.

Het betekent dat ondernemers moeten investeren in het praktijkonderwijs door leerlingen al op jonge leeftijd binnen te halen. Een goede stagiaire blijft wellicht hangen als vakantiekracht en wie weet is hij/zij de werknemer van de toekomst. “In dit kader is het ook heel interessant om erkend leerbedrijf te worden. Dan krijg je namelijk een plek op de website stagemarkt.nl. Een prachtige manier om jouw bedrijf op de kaart te zetten en in contact te komen met studenten.”

Job carving

Goed om te weten: Carmel College Salland gaat niet over één nacht ijs om een match tussen stagiaire en bedrijf tot stand te brengen. Zeker als het gaat om leerlingen uit klas 3, gemiddeld zo’n 15 jaar oud. “Waar de jongeren uit klas 5 worden voorbereid om uit te stromen naar arbeid, zijn deze leerlingen nog echt bezig om hun identiteit te ontwikkelen. Dus we doen eerst een gezamenlijke kennismaking. Samen met de leerling op bezoek bij het bedrijf om over en weer verwachtingen uit te spreken. Hoewel een leerling soms denkt te weten wat hij/zij wil, stimuleren we altijd om bij verschillende bedrijven te kijken. Is iemand heel erg gefocust op interieurbouw, dan is het goed om bijvoorbeeld ook bij een schilder mee te lopen.”

Zeker is dat leerlingen van het praktijkonderwijs gemotiveerd zijn en hun beste beentje voor zetten. Voor bedrijven is het wel belangrijk om duidelijk aan te geven wat er wordt verwacht. “Je moet je als bedrijf presenteren als een leuke werkgever en stageplek. Dus, neem de leerlingen mee in de processen binnen het bedrijf en gun ze de tijd om er vertrouwd mee te raken. En doe vooral ook aan job carving. Baken de taken duidelijk af. Je hebt werkzaamheden voor hoger en voor lager gekwalificeerd personeel. Het moet allemaal wel in overeenstemming zijn met de talenten”, besluit de stagebegeleider.

Nieuwsgierig naar de succesverhalen waarbij praktijkonderwijs en het regionale bedrijfsleven elkaar weten te vinden? Klik dan op deze link:

Bedrijven in het zonnetje gezet. (carmelcollegesalland.nl)

Mooi verhaal? Deel het dan!

HEB JIJ OOK EEN VERHAAL DAT VERTELD MOET WORDEN?

Scroll naar top