“Ken je de Panorama Mesdag?”, vraagt Martin Dijkman ineens. Ja, natuurlijk ken ik dat grote panoramaschilderij (14 meter hoog en een omtrek van 120 meter) in Den Haag. Een prachtig vergezicht dat jaarlijks goed is voor een grote stroom toeristen en dagjesmensen. “Waarom doen we zoiets niet in Salland? Dat we hier dus zo’n toeristische trekpleister creëren. Het liefst in Raalte en dan van klompjes!”
Zo’n idee kan alleen van hem komen. Waarschijnlijk de enige klompenmaker in Nederland die in staat is om geld te verdienen met het ambacht. Maar dan gaat het (al lang) niet meer om de productie, maar om wat hij bijna poëtisch omschrijft als ‘ambacht ontmoet kunst’. In die categorie valt natuurlijk ook zijn levenswerk: De Nachtwacht. Gemaakt van beschilderde mini-klompjes. Een monnikenklus waaraan ook vele vrijwilligers hebben meegewerkt.
“Het zorgt voor verbinding en gemeenschapszin. Dat we Salland samen op de kaart zetten als het hart van Nederland.”
Dijkman is een echte Sallander. Nuchter en bescheiden. Toch durft hij groot(s) te dromen: “Qua afmeting denk ik aan een schilderij van zo’n 30 meter lang. Het grootste van Nederland. En als het aan mij ligt, wordt het een project dat door heel Salland wordt gedragen. Dat vele inwoners er aan meewerken. Allerlei soorten vrijwilligers, maar bijvoorbeeld ook mensen met een beperking. Het zorgt voor verbinding en gemeenschapszin. Dat we Salland samen op de kaart zetten als het hart van Nederland. En er dus nog meer reden is om hier naar toe te komen.”
Museum
De Luttenberger, die in zijn woonplaats een Klompen Atelier bestiert, bekijkt de wereld naar eigen zeggen bijna altijd door een toeristische bril. Zijn idee voor een Sallandse versie van de Panorama Mesdag kan wel eens een knaller worden. Maar ja, dan moet er wel ergens – bij voorkeur in de gemeente Raalte – een soort van museum worden gerealiseerd. Met Dijkman als manager? “Ha ha. Nee, daar ben ik niet van. Laat mij maar met het ambacht bezig zijn en de presentaties verzorgen.”
Zo’n initiatief helpt wat hem betreft ook mee om het imago van de klomp te verbeteren. Dat is broodnodig, want het blijft altijd in de sfeer van de marktjes met (oude) ambachten. Bovendien is het goed om er ook in eigen streek wat meer aandacht voor te krijgen. “Het is geen onwil. Meer onwetendheid. Ook burgemeester Dadema is hier nog nooit geweest, maar hij is van harte welkom”, besluit Dijkman met een knipoog.