“Ribs & Blues. Pfff, veel te veel herrie.” “En Stöppelhaene, dat feest is niet meer zoals vroeger.” Als je dit soort dingen zegt in de nabijheid van Peter Veldmaat, dan loop je grote kans dat hij de discussie aangaat. “Sommigen zijn nog nooit naar Ribs & Blues geweest, maar hebben wel een negatief oordeel. Man, wat een uniek festival. Twee dagen lang. En nog gratis ook! Een andere uitspraak is dat Stöppelhaene te groot en te commercieel zou zijn geworden. Kom op zeg!”
Het moge duidelijk zijn: Peter Veldmaat is een warm pleitbezorger van alles dat in Raalte gebeurt. Beter gezegd: een ambassadeur van Raalte. “En”, zo is zijn visie, “eigenlijk zou iedereen in Raalte dat moeten zijn.” De een verkiest een rol op de achtergrond, de ander vindt het niet erg om op de voorgrond te staan.
“Iedere inwoner zou een ambassadeur van Raalte moeten zijn”
De eigenaar van Bloemen Korbeld bevindt zich duidelijk in de laatste categorie. En de winkel in de Grotestraat is het podium om zijn kunsten te etaleren. Met een mix van cabaret, educatie, informatie en commercie weet hij tijdens het Oogstfeest de harten van het winkelend publiek te stelen. “Weet je, commercieel gezien is Stöppelhaene voor ons de slechtste week van het jaar. Daar kun je als een ‘Hang-Geranium’ chagrijnig over doen óf je kunt er iets van maken. Ik ga dan buiten staan met een enorm bloemstuk. Als een echte standwerker iedereen aanspreken, laten raden hoeveel bloemen er in zitten en zo kans laten maken op een bloemenbon van 100 euro. Ze kunnen het aantal opschrijven op een kaartje en achterin de winkel inleveren. Dan zien ze gelijk hoe mooi de winkel is. Of ze kopen meteen wat of ze komen geheid een keer terug. In de slechtste week van het jaar doen minimaal 2500 mensen mee aan deze actie.”
Winkelstraat opfleuren
Hij is dus altijd bezig om de winkel op de kaart te zetten. Kijk alleen maar naar de pui van de winkel. Helemaal aangekleed met de mooiste zijdebloemen. “Natuurlijk doe ik het uit commerciële overwegingen, maar ook om het centrum aantrekkelijk te maken”, vertelt Peter Veldmaat die graag een steentje bijdraagt om leegstaande winkels in ‘zijn’ winkelstraat letterlijk op te fleuren. “De gemeente moet er samen met de verhuurders én ondernemers iets moois van maken. En dat doen we niet door te vergaderen – sinds de vergadering van drie jaar geleden is niets gebeurd – maar door de handen uit de mouwen te steken.”
Een leefbaar centrum begint in zijn ogen met passie van de ondernemer en de drang om jezelf te blijven vernieuwen. Als je wilt zien hoe die twee mooi kunnen samensmelten, dan moet je eens komen kijken hoe Bloemen Korbeld o.a. met zijdebloemen en -planten werkt. “Het is kunst, maar wel duurzaam en het mooiste wat er te verkrijgen is. We kunnen er ook maatwerk van maken. Je moet je blijven onderscheiden. Na sluitingstijd mag ik graag wat experimenteren. En de volgende dag bespreek ik het dan met het team. Ik neem ze overal in mee. Voor mij zijn het samenwerkers en geen medewerkers.”