Erwin Pronk van De Flierefluiter
Erwin Pronk van De Flierefluiter

Eens in de zes tot acht weken zet Erwin Ponk een Cheffiesoverleg op de agenda. De eigenaar van speelboerderij De Flierefluiter gaat dan in vergadering met zijn leidinggevende scholieren. Voor hem zijn het echt genietmomentjes. “Ik deel een aantal zaken met ze, maar ze komen zelf ook nadrukkelijk aan het woord. Dat werkt heel mooi. Het voordeel is dat ik zaken krijg doorgespeeld vanuit het perspectief van een jongere. Daarmee kan ik dan eventueel iets bijsturen en zij worden meegenomen in de ontwikkeling van het bedrijf.”

Natuurlijk zijn er ook scholieren die liever – figuurlijk én letterlijk – met de hand aan de schop staan dan dat ze een cheffie worden. Zo krijgt iedereen bij De Flierefluiter de kans om z’n talenten verder te ontplooien. “Sommigen vinden het tijdens zo’n Cheffiesoverleg lastig om zich uit te spreken. Dat is begrijpelijk. Maar, geef je ze het vertrouwen, dan zie je ze groeien. En ze zien in de praktijk dat we ook echt wel iets doen met wat ze vertellen.”

Het is een manier om de jongelui tussen de 14 en 22 jaar langer aan De Flierefluiter te binden. En het werkt, want zo zegt Pronk: “We hebben over het algemeen niet te klagen over onze pool van medewerkers. Die telt zo’n zestig namen met daarbij een aantal vaste krachten zoals iemand voor PR, een leidinggevende voor de horeca en een aantal vakkrachten (timmerman/metaalbewerker) voor één dag in de week. Ik had voor deze zomer verwacht dat er wel eens een tekort zou kunnen ontstaan, maar we moesten zelfs mensen afbellen. Door de hoge temperaturen bleef het aantal bezoekers namelijk iets achter bij de verwachtingen. Al hebben we uiteindelijk toch nog wel een aardig jaar gedraaid.”

De laatste jaren treedt De Flierefluiter naar buiten met de kreet ‘het leukste uitje van Overijssel’. Die is dus vooral gericht op de (jonge) bezoekers. Maar Pronk trekt de lijn graag door naar zijn eigen personeel. “Het moet leuk zijn om hier te werken. Waar ik heel blij mee ben, is dat de medewerkers ook echt iets voor elkaar willen doen. Diensten uitwisselen, het wordt in principe onderling geregeld. Het is een team. Sommigen zien elkaar ook buiten het werk en er zijn zelfs vriendschappen ontstaan.”

In combinatie met extraatjes zoals een personeelsfeest (2 x per jaar), af en toe samen een drankje en een handvol munten voor de Stöppelhaene is dit allemaal goede PR voor De Flierefluiter. “De meesten blijven hier gemiddeld tussen de één en de vijf jaar. Het is echt wel een kunst om de jongeren vast te houden, maar je merkt ook wel dat ze er met leeftijdsgenoten over praten. Dat het werk hier leuk is en de sfeer goed. En daar komt altijd weer nieuwe aanwas uit.”

Mooi verhaal? Deel het dan!

HEB JIJ OOK EEN VERHAAL DAT VERTELD MOET WORDEN?

Meer verhalen die je misschien leuk vindt...

Nijhof Installatietechniek

Een bijzondere manier van ‘klantenbinding’ gericht op de eigen medewerkers

Nijhof Installatietechniek stopt geld in een studiefonds voor kinderen van werknemers

Lees meer »

Marc Binnenpoorte bij Carmel College Salland

Nu investeren in een project met leerlingen betekent straks misschien een medewerker erbij

Binnenpoorte Hoveniers wil jongeren graag laten ervaren hoe mooi het hoveniersvak is

Lees meer »

Haarmeijer Opticien

“Leer ze niet alleen het winkelwerk maar ook de sociale vaardigheden”

Voorzitter ROV Tom Haarmeijer investeert graag in connectie met jongeren

Lees meer »

Scroll naar top