Tijdens haar carrière als creatief leerkracht is Ingeborg gaan inzien hoeveel kinderen worstelen met hun emoties. Om ze te helpen deze te herkennen, begrijpen en verwerken, ontwikkelde ze de methode Terugveerbeer. Met simpele oefeningen leert ze kinderen omgaan met emoties en creëert ze rust in de klas. Haar methode is makkelijk toepasbaar voor kinderen en leerkrachten.
Waarom een specifieke methode voor emotionele ontwikkeling?
“Ik vind het belangrijk om juist deze ontwikkelingen in schoolprogramma’s te introduceren. Kinderen weten nog niet wat emoties zijn, laat staan hoe ze hiermee om moeten gaan. Het is vaak een raceauto in hun hoofd, waar ze geen controle over hebben. Wij volwassenen proberen hun emoties te managen of remmen, maar zo werkt dat niet. Emoties horen erbij en die moet je lijf verwerken. Anders komen ze later alsnog terug. Kinderen kunnen dan hangerig of vervelend gedrag vertonen, omdat ze nog emoties van eerder aan het verwerken zijn. Dat kunnen we voorkomen als we ze helpen met verwerken en ze leren hoe ze met emoties kunnen omgaan.”
Hoe leer je ze omgaan met die emoties?
“In mijn methode help ik leerkrachten duidelijk maken waar kinderen in hun lichaam emoties kunnen voelen, wat er precies gebeurt en hoe ze daarop kunnen reageren. Erg belangrijk, want als ze hun eigen emoties begrijpen, kunnen ze ook beter aanvoelen wat anderen nodig hebben. Dan kunnen ze elkaar helpen, bijvoorbeeld door samen een oefening te doen. Terugveerbeer geeft simpele ademhalings- en bewegingsoefeningetjes om rustig te worden. Wij volwassenen kunnen daar ook wat van opsteken. Waarom geven we hier zo weinig ruimte voor? Een ademhalingsoefening hoeft maar een minuut te duren. Zonde om het niet te doen als het wel helpt, toch?”
Waarom is het zo belangrijk om dit nú te integreren op scholen?
“Er is zoveel stress en onrust in de wereld. Kinderen pikken dat onbewust ook op. Sommigen staan daardoor continu in de stressmodus. We leren kinderen wel hoe ze hun hersens moeten gebruiken, maar niet hoe ze met zichzelf en hun emoties kunnen omgaan. Leren is belangrijk, maar rustig leren zijn en emoties verwerken ook. Kijk eens om je heen: zoveel mensen kampen met stress, verdriet of onverwerkt trauma. Is dat wat we voor onze kinderen willen? Waar wachten we dan nog op? Dit is het! Nu is de tijd te handelen! Alleen samen kunnen we bouwen aan een toekomst waarin iedereen sterker en blijer in het leven staat.”